Metodologi

Syfte

Det kan vara svÄrt att navigera i gymnasievalet och speciellt nÀr det kommer till att bedöma undervisningen. Saknar man som elev ett brett nÀtverk och stöd hemifrÄn blir det Ànnu svÄrare. Tomrummet fylls tyvÀrr ofta av rykten, antagningsgrÀnser eller recensioner, som alla rent ut sagt Àr usla mÄtt pÄ utbildningskvalitet.

VÄra rankningar finns för att göra utbildningsinformation som annars ligger utspritt djupt nere i olika databaser och rapporter tillgÀnglig för alla. Rankningarna sammanstÀller all information i ett enda mÄtt dÀr skolor kan jÀmföras med varandra. Rankningarna fungerar ocksÄ som ett sÀtt att starta en tankeprocess hos elever om utbildningskvalitet som viktig urvalsgrund, nÄgot som visats vara starkt kopplat till social bakgrund.

Generell metodologi

Rankningarna bygger pÄ offentlig data frÄn Skolverket, Skolinspektionen och Statistiska CentralbyrÄn. Faktorer som Àr med i rankningen Àr till exempel: resultat pÄ nationella prov, genomsnittliga avgÄngsbetygen utan extramerit (GBP), relationen mellan betyg pÄ nationella prov och slutbetyg i samma kurs, andelen behöriga lÀrare, andelen elever som tar examen, resultat frÄn skolinspektionens elev- samt lÀrarenkÀter och arbetsmarknadsutfall.

Vad anvÀnds inte i rankningen? Endast delar av den information som finns pÄ plattformen eller i vÄra datakÀllor anvÀnds i rankningen. Exempel pÄ saker som inte anvÀnds i rankningen Àr: antagningsgrÀnser, könsfördelning, antal elever, plats, praktiskt (datorer, mat m.m.), huvudmannens juridiska form, elevernas bakgrund, hur lÀnge skolan funnits eller hur mÄnga som söker till skolan.

RÄdatan justeras för att sÀkerstÀlla jÀmförbarheten och validiteten. För smÄ datamÀngder utesluts för att sÀkerstÀlla att resultaten Àr statistiskt signifikanta. Datan för nationella prov justeras sÄ att resultaten Àr jÀmförbara med varandra. Statistiken justeras ocksÄ efter program dÄ exempelvis genomsnittsbetygen varierar mellan program. Resultaten frÄn alla olika faktorer summeras utifrÄn vikt och vilket ger rankningen.

Rankningar för program

Rankningarna per program anvÀnder samma grund men utgÄr endast frÄn datan frÄn det programmet. Vikten av olika faktorer varierar ocksÄ mellan program, exempelvis Àr arbetsmarknadsstatistiken viktigare för de praktiska programmen.

Är du en SÖP (skolpolitiskt överintresserad person)?

Vi med. Hör gĂ€rna av dig med frĂ„gor eller funderingar. Vi ser Ă„terkoppling som centralt för vĂ„r verksamhet och bjuder gĂ€rna pĂ„ kaffe. Hör av dig till Frans Björnsson, VD pĂ„ [email protected].